onsdag 22 februari 2012

HJÄLP!!!

Har äntligen tagit tag i min registerpärm över mina växter i trädgården , den har legat påbörjad med jag har inte blivit klar (blir man väl i och för sig aldrig men...). Nu har jag skrivit ut små bilder på de flesta av mina växter och sen ska de klistras in i pärmen och få namn.....man jag har hittat en del som jag inte har några namn på så nu behöver jag lite hjälp av er duktiga där ute som säkert kan hjälpa mig.
Första bilden vet jag är någon form av kaukasisk förgätmigej men jag har inte det rätta namnet.


Denna söta marktäckare växer som tusan och breder snabbt ut sig.

Detta är väl "bräckor"? men vad heter dom???

Jag kommer säkert att lägga ut fler för jag gissar att jag hittar fler utan namn när jag fortsätter med min pärm....

TACK! så länge.....

Mia

6 kommentarer:

  1. Den kan vara Kaukasisk förgätmigej,Brunnera macrophylla Dawson’s White' eller 'Variegata',
    Den andra kan vara Fagertrav ,Arabis caucasica den tredje gissar jag på är Rosenbräcka ,Saxifraga arendsii
    Den fjärde tror jag är Porslins bräcka, Saxifraga x urbium eller Skuggbräcka Saxifraga umbrosa.Det är mina gissningar:)
    Ha en alldeles underbar onsdag!!

    SvaraRadera
  2. Jag tror som Berit att din kaukasiska förgätmigej är en 'Variegata'. Övriga vet jag inte vad de är för typer förutom den sista bärckan till höger, som ser ut som skuggbräcka.

    Fina är de alla i alla fall! :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Jag avhåller mig från växtnamn, men OOIIII vad jag blev glad över din header! Riktig sommarkänsla! Tänk, snart är vi där... Här töar det otroligt, så snart har vi barmark igen. Gilla! = )
    Ha en riktigt mysig onsdagkväll!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  4. Hm jag har nån som heter Balkantrav som ser ut att ha samma blommor som din...
    mitten bilderna alltså.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Oj vad ambitiöst, jag är imponerad. Det låter som en perfekt sysselsättning så här i väntans tid.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  6. Jag håller med övriga. Den där söta som sprider sig har jag hos mig också och har noterat Arabis någonstans ... så balkantrav som Helena skriver tror jag på, och har lärt mig något nytt.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid att skriva en hälsning.Jag läser alla med glädje!