måndag 19 mars 2012

Finns det tomtar och troll i skogen?

Häromdagen tog jag en härlig vårpromenad ute i våra betesmarker. Större delen av marken är täckt av gräs och mossa, många stenar är helt överväxta med mossa. Har aldrig tidigare tänkt på hur otroligt många olika mossor det finns......


En gammal gren som är helt mosstäckt.......nu tillhör jag ju den del av befolkningen som tror på troll och tomtar och dem finns ju alldeles säkert här under den fina grenen ...säkert en hel liten trollfamilj bor där under grenens mossa eller..?


Denna röd/orange mossan är ju helt underbart vacker.

Med lite fantasi så ser Ni här ett vulkanberg av mossa, ser ni kratern där på toppen av berget?...eller är det ingången till en annan liten trollfamilj?

Minns ni den tecknade filmen från 80-talet "Trolltyg i Tomteskogen"? Tomtefamiljen som skulle ställa till med bröllop men så blir bruden tillfånga tagen av de stora elaka trollen. Förra julen när jag såg att den fanns på DVD så köpte jag den direkt och under juldagarna så visade jag mina tonårsbarn den....tror ni dom gillade den?.....vad var det för kul med den undrade dom? Jag som tyckte den var så trevlig...ja tiderna förändras!!!

 På denna mjuka mattan ligger säkert tomtefar och sover middag.....akta dig för de elaka trollen bara....

Tack för att ni tittade in till mig idag och hoppas ni fick en stunds förnöjelse även om ni inte tror på tomtar och troll.

Mia

6 kommentarer:

  1. Fina mossor och visst bor där både ett och annat skrymt i skogen... Det måste vara jobbigt för tomtar och troll nuförtiden då ingen liksom tror på dem längre...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Klart det finns tomtar troll och annat småknytt i skogen.Om man ser en tät skog med mossa under träden och en liten tjärn med svart blänk då säger jag alltid.Titta vilken John Bauerskog.Då ser jag den lilla prinsessan vid vattnet och de stora fula trollen bakom trädstammarna.MVH

    SvaraRadera
  3. Vackra mossor....klart det bor tomtar och troll i skogen, var skulle de annars bo? :o)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Gode billeder.
    Jeg holder meget af mos på sten og rundt omkring træer.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera
  5. Jag nog minns jag Trolltyg allt :-) har sett den massor av gånger!
    Min Farmor berättade att hon sett en liten "Vette" i skogen hon är från Norrland :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  6. Härligt att det finns fler som har tomtar på loftet, hihi ;-)
    Vem kan gölmma Fjant? Han var ju halva behållningen av "Trolltyg" (som jag fö fick i julklapp av maken 2010, vi är visst många som gillar den).
    Mossor är otroligt vackra när man tittar närmare på dem. En del ser ut som träd. Alltså är vi tillbaka där jag började. Klart det bor små tomtar där under!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid att skriva en hälsning.Jag läser alla med glädje!